Estos días la decisión del equipo de gobierno de Dénia de aprobar una moción para solicitar a la Generalitat que declare autónomo el Puerto de Dénia y gestionarlo desde la ciudad, ta traído mucho debate. Desde la Asociación de Puertos Deportivos, el no contar antes con un consenso con los operadores o en la misma cancha política, especialmente Ciudadanos y el Partido Popular, han manifestado que la decisión podría ser precipitada y que había que consensuar la petición y sobre todo el modelo que se pretende. pero no todas las manifestaciones han sido en contra. El Cercle de Empesaris se ha pronunciado a favor siempre que forme parte de la Comisión Permanente, la ciudadanía. Incluso, Podemos, «socio» en la mayor parte de las decisiones municipales, se mostró a favor, pero amenazó seriamente con actuar si al final se trataba de una privatización encubierta. Y este matiz ha sido el principal argumento para en otro comunicado del gobierno de la ciudad, manifestar la postura frontista a esa matización. Por si faltaba alguien por entrar en dicho debate, los sindicatos han emitido el suyo en el que tanto UGT como CCOO en el que se muestran contrarios a todo cambio de gestión suponiendo que serán los ayuntamientos y las empresas concesionarias lo que pondría en peligro la finalidad social y el interés general.

Es necesario recordar que la petición municipal aprovecha el momento de la aprobación próxima de los Presupuestos Autonómicos y que ha sido la propia Administración supramunicipal, la que se ha manifestado por un cambio en la actual gestión portuaria y por tanto se supone que de sus recursos..

Sea como fuere, no deja de ser sorprendente, que para unas actividades se apueste por un modelo más público, la sanidad por ejemplo, y para otras, una gestión más autónoma rozando la privatización que es lo que el ejecutivo dianense ha querido dejar claro en su comunicado, que reza así literalmente:

Davant les cridaneres manifestacions emeses en les darreres hores i les fetes per partit polític Ciudadanos en el plenari del passat dijous en el que afirmaven que el possible canvi de gestió del port de Dénia cap un model de Port Autònom és una privatització de l’espai portuari, l’Equip de Govern de Dénia vol manifestar:

 

1. És totalment fals i una mentirà malintencionada afirmar que el canvi de gestió del port de Dénia cap un model descentralitzat o autònom siga la porta per a la privatització del port de la nostra ciutat. Tot al contrari, el dret comunitari, aplicable a la normativa estatal i de forma subsidiària a la normativa de la Comunitat Autònoma, aposta clarament per l’autonomia de la gestió i l’autosuficiència econòmica, la transparència en la gestió i la informació al públic, així com una major participació en l`estructura i òrgans de gestió de les administracions territorials a on estan ubicats els ports i els agents econòmics i socials del territori. Qualsevol altra lectura del què és un port autònom és una lectura molt particular dels qui han decidit el destí i futur del nostre port en les darreres dècades.

 

2. La iniciativa de fer el port de Dénia autònom no és nova. Està contemplada en el pacte del Castell de Dénia que vàrem signar PSPV-PSOE i Compromís en juny de 2015. Al mateix temps, existeix un compromís de la Generalitat Valenciana de dotar d’una major participació, transparència i subsidiarietat marcades per les directrius europees en la gestió dels ports de la Comunitat Valenciana, que s’ha reflectit recentment  en l’Avantprojecte  de  Llei  de  mesures  fiscals,  de  gestió  administrativa  i  financera  i  d’organització de la Generalitat inclou una nova Disposició Addicional Tercera en l’article 55 que modifica la Llei 2/2014, de 13 de juny, de Ports de la Generalitat. Aquest òrgan autònom dependrà de la Generalitat Valenciana,  com depenen els ports de l‘estat del govern espanyol.

 

3. Estem davant d’una reivindicació històrica de la ciutat: tenir veu i vot en el futur de la plaça més gran de la nostra ciutat. En les darrers dècades el nostre port ha sofert molts canvis i s’han generat conflictes degut a la gestió directa en despatxos molt llunys dels interessos generals de la nostra ciutat. Amb un canvi de model de gestió del port fomentarem una governança territorial a partir d’una autosuficiència financera, en la que es garantirà la participació de la societat civil en les decisions que s’adopten en el nivell més pròxim a la ciutadania, fet que comportarà una major implicació en la gestió ordinària dels assumptes públics i sens dubte major eficiència i eficàcia en l’administració de les competències portuàries.