El Consell d’Infància i Adolescència trasllada a la Corporació municipal els temes d’interés i les propostes que han treballat durant este curs escolar

2 de julio de 2020
2 de julio de 2020
El Consell d’Infància i Adolescència (CLIA), un òrgan consultiu i participatiu integrat per estudiants de 5é i 6é de primària, va celebrar ahir a la vesprada al parc de Torrecremada la sessió d’acomiadament de l’exercici, amb l’assistència de l’alcalde, Vicent Grimalt, la regidora de Polítiques Inclusives, Cristina Morera, la regidora d’Educació i Joventut, Melani Ivars, i altres membres de la Corporació Municipal.
 En esta sessió final del CLIA els consellers van explicar les activitats que la comissió del Consell ha desenvolupat en les reunions mensuals mantingudes des de la seua creació a finals de l’any passat. Sessions que van començar sent presencials i que després, amb el confinament, es van convertir en telemàtiques. En estes activitats els participants han pogut veure els temes que més els importen i als quals volen prestar atenció, com són la naturalesa i la salut del planeta; han comprovat la importància d’escoltar totes les veus per poder conèixer un tema i s’han adonat que poden actuar i explicar-se de manera que els majors els puguen entendre i que, amb un llenguatge amable, es poden corregir comportaments poc cívics.
Durant el confinament han redactat una carta als col·legis per fer saber als mestres què els preocupa i contar-los que per a ells és molt important fer excursions o festes de fi de curs. De manera telemàtica també han investigat sobre l’autonomia i l’agraïment i han dedicat també el temps a jugar connectats en línia.
Després del resum de l’activitat d’enguany, els membres del Consell han llegit en veu alta, i després han lliurat a l’alcalde, les peticions de la comissió, demanant que l’ajuntament les tinga en compte a l’hora de planificar actuacions.
Què demanen els nostres joves i infants?
De manera genèrica, demanen a cada departament municipal que les actuacions que els afecten i/o que tinguen un especial impacte sobre la infància, els siguen explicades en un llenguatge accessible i adaptat a la seua edat.
En matèria mediambiental, els temes d’interés per als membres del CLIA són els parcs i espais naturals,  els animals, la neteja, la no contaminació i la implicació activa en el canvi cap a energies i hàbits no contaminants.
Com a propostes concretes en este apartat enumeren:
1. Prendre mesures al mercat de Torrecremada perquè  “quan hi ha mercat el nostre cole s’ompli de plàstics. CP Vessanes”
2. Major connexió amb carrils bici
3. La reducció dels plàstics
4. La reducció de cotxes
5. Envasos de vidre reutilitzables
6. Promoure i abaratir els cotxes elèctrics
7. Facilitar el reciclatge amb dipòsits de residus especial i separació de fem en cada escala.
8. Arreplegar fem menut com les puntes dels cigarrets
9. Campanyes de conscienciació respecte no tirar fem al carrer, reciclar, reutilitzar i les caques dels gossos.
Quant a infraestructures, el CLIA sol·licita:
1. Un punt de reunió per a adolescents
2. Una bolera
3. Cinema
4. Piscina municipal
5. Parcs que contemplen tots els trams d’edat
En l’apartat de joventut, oci i cultura, les peticions són:
1. Un punt de reunió per a adolescents amb tendes, bolera i discoteca on poguérem jugar al escondite, veure pelis, muntar en simuladors i fer TikToks. Que estiga prohibit fumar, beure alcohol i consumir altres drogues
2. Espais per poder estudiar i fer treballs d’escola
Respecte a la seguretat ciutadana i la mobilitat, demanen:
1. Millorar el transport públic
2. Llibertat de poder anar pel carrer amb seguretat
En matèria social, estes són les reivindicacions:
1. Igualtat d’oportunitats.
2. Solidaritat amb les persones que tenen una difícil situació econòmica.
3. Atenció a la pobresa, l’abandó, i els drets a jugar i a tindre treball.
4. Hauríem d’atendre i donar prioritat als xiquets i xiquetes que no tenen balcó o és molt menut.
En l’àmbit sanitari sol·liciten:
1. Espai a l’hospital on els xiquets i xiquetes puguen jugar.
2. Respecte a l’atenció mèdica, que no tarden tant a operar
3. Determinar quines professions tenen un major risc per a la COVID-19 i testar amb la freqüència necessària i així  garantir la salut dels professionals i usuaris
I en matèria d’educació volen:
1. Atenció al bon tracte entre mestres i alumnes i viceversa.
2. Promoure l’amistat i la col·laboració entre les persones.
3. Procurar que ningú estiga marginat, sense amics.
Com els membres del CLIA reconeixen “encara queden molts temes pendents, com l’assetjament escolar, continuar amb el diagnòstic sobre la situació de la infància a la ciutat i avançar en l’elaboració del Pla Local d’Infància i Adolescència”. Temes que reprendran després de l’estiu.
El Consell Local d’Infància i Adolescència és un òrgan de representació municipal i educatiu on s´intenta apropar i fer partícips als xiquets i xiquetes en la vida pública de la nostra ciutat. Els seus components són escollits democràticament pels mateixos  escolars i es reuneixen periòdicament per dialogar i dissenyar  idees  i propostes amb l´objectiu de millorar la seua ciutat. Actualment està integrat per 26 membres dels huit centres educatius de la ciutat que s’han adherit a la iniciativa: Llebeig, Les Vessanes, Montgó, Pou de la Muntanya, Cervantes, Raquel Payá, Paidos i Maristes.
La idea bàsica d’aquest Consell és el reconeixement de la importància de les xiquetes i xiquets com a ciutadans i possibilitar i garantir la seua participació en la vida i les decisions de canvi del municipi, donant-los un paper protagonista en la seua transformació.