Taller Dénia&Marina Alta TastingLife: La Marina Alta vol un turisme rural respectuós, ordenat i sensible

22 de marzo de 2017
22 de marzo de 2017

L’interior de la Marina Alta té un gran potencial turístic, però la seua explotació ha de ser radicalment diferent del model implantat a la costa. Grups reduïts de visitants, dirigits a zones i activitats ben definides i amb contrastat atractiu, seria l’ideal d’aquest turisme que, a més, hauria de desenvolupar-se al voltant d’una oferta global i única basada en l’autenticitat cultural i territorial. La gastronomia és considerada l’element clau per aquest turisme rural, que ha de ser ordenat i respectuós amb l’entorn.

Aquestes serien algunes de les conclusions del taller sobre turisme convocat per l’Oficina d’Innovació i Creativitat, encarregada del projectes lligats a la Ciutat Creativa de la Gastronomia, que ha reunit a Dénia a responsables de les Tourist Info de Gata, Teulada, Benissa, Xaló, els Poblets, Pego, Xàbia i Dénia.

La incorporació de Dénia a les Ciutats Creatives de la UNESCO pot beneficiar tota la comarca, i per tant, des dels departaments de Turisme s’ha d’estar preparat per actuar. Creuen que, a mesura que avance la recuperació del sistema agroalimentari, s’haurà de diferenciar el reconeixement de la UNESCO a la ciutat de Dénia del projecte Dénia&Marina Alta Tastinglife, si bé ambdós formarien part d’un mateix tronc. Al projecte se li dona un perfil de base econòmica i cultural amb suficient capacitat per despertar l’interés social i polític. En aquest sentit, es farà possible la visibilitat de la Marina Alta com a territori conjunt d’atracció turística, més enllà de la marca consolidada de les poblacions del litoral.

No obstant, el turisme que es desitja per a l’interior “no és un turisme d’autobusos”, com gràficament es va assenyalar en la reunió. La restauració i preservació del paisatge agrícola i forestal, la protecció del patrimoni rural i l’activitat normalitzada del sector primari han de ser els principals reclams d’un turisme amb característiques molt específiques. Es tracta d’organitzar un sector que pot ser determinant per a revitalitzar l’economia de l’interior de la comarca, tot i que s’ha d’actuar amb prudència per mantindre l’equilibri entre un paisatge de gran valor i l’explotació turística sostenible.

Les oficines de turisme es comprometen a treballar conjuntament i coordinar-se per a conèixer els recursos de cada població i establir uns criteris comuns a l’hora de plantejar visites, rutes o activitats experiencials. Serien, en qualsevol cas, actuacions restringides, a la carta, i dissenyades al voltant de la gastronomia i el patrimoni agrari i natural. Un turisme d’arrel diferent -i alhora complementari-, al model de la costa, un turisme selectiu i selecte, un turisme de “gourmet” per a un paisatge gastronòmic, la Marina Alta.

En aquesta línia, es té el convenciment que un turisme conscienciat i respectuós pot ser un agent més de dinamització del sector rural, que anime als emprenedors a invertir en projectes agroalimentaris amb garanties de rendibilitat.

En la reunió es va parlar també de buscar una imatge paisatgística del conjunt de la Marina Alta que supere les fronteres locals; crear un sistema d’indicadors de productes agroturístics que avale l’autenticitat i sostenibilitat de les activitats; demanar a ajuntaments i institucions normes efectives de protecció del patrimoni rural (els marges de pedra seca o edificacions tradicionals); i fer dels restaurants i hostals dels pobles de l’interior, referents de la cuina autòctona, tradicional i popular.

Les possibilitats del turisme responsable s’abordaran en un altre taller que l’Oficina d’Innovació i Creativitat està organitzant i en el qual es convidarà a participar a les empreses privades vinculades al sector.