Esta vez le tocó a Oliva organizar una nueva manifestación para reivindicar el Tren de la Costa en sus dos fases de Gandía a Oliva y a Dénia. Partidos, asociaciones empresariales y ciudadanas se reunieron en torno a nueva concentración multitudinaria. Fomento ya conoce que el deseo de miles de personas sigue fuerte y vigente y que no vale el pasarle la pelota a la Generalitat únicamente y que esas partidas que se anuncian y que nunca se reflejan en los presupuestos deben hacerse realidad en los venideros, pero no únicamente para estudios previos.

Alcaldes de la Marina como Vicente Grimalt de Dénia, Sergi Ferrús de Pedreguer y José Ramiro de Ondara y de La Safor como el de Oliva David González y la alcaldesa de Gandía Diana Morant o los Diputados del PSPV Alfred Boix o de Compromís Joan Baldoví, encabezaron la manifestación bajo el lema “Donem llum al tren” por lo que la consigna de iluminar la noche con los móviles fue el punto culminante de la reivindicación.

Este fue el manifiesto leído al final de la manifestación:

 

Des de l’any 1974 les comarques de la Safor i la Marina Alta pateixen un greu dèficit de comunicacions que, més de quatre dècades després, encara no s’ha resolt. El tren se’n va anar per a tornar en uns anys. Per desgràcia, això mai no es va complir, i a les portes de l’any 2018 no comptem amb tren als nostres municipis, i estem a punt de perdre una gran oportunitat per fer-ho possible.

El passat 4 d’octubre, el Ministre de Foment i el president de la Generalitat Valenciana van anunciar un pla director per millorar el servei de Rodalies a la Comunitat Valenciana, que comptarà amb una inversió d’aproximadament 800 milions d’euros per a la renovació general del mateix, i serà assumida íntegrament pel Govern de l’Estat. Desgraciadament, sembla que la prolongació de la línia fins a Oliva torna a quedar-se fora, i això a pesar que forma part de la Fase 1 del Tren de la Costa, de la qual només s’executarà una part, la duplicació de la via de Cullera a Gandia. Una bona notícia, si no fóra perquè torna a ignorar una reivindicació històrica de la Safor i la Marina Alta amb un caràcter social i de servei públic més que evident.

Es tracta del darrer obstacle en una carrera que sempre n’ha tingut, des de l’any 1974, quan es va clausurar el ferrocarril de via estreta a canvi de l’arribada dels trens de RENFE. Mai no va arribar cap tren. Posteriorment van haver promeses, i també projectes. El penúltim l’any 2002, amb la Declaració d’Impacte Ambiental i el projecte constructiu, que mai van acabar de tramitar-se. L’any 2011 la Generalitat i el govern central van signar el protocol del Tren de la Costa, que incloïa la línia Gandia-Oliva- Dénia dins d’un macroprojecte que va reiniciar tota tramitació administrativa sense considerar la faena feta els anys anteriors, i les despeses ja fetes. Un greuge més que cal afegir a una llarga llista que arriba fins a 2017.

Cal tindre en compte que la falta d’un eix comunicatiu com la línia Gandia-Oliva-Dénia (Fases 1 i 2 del Tren de la Costa) comporta importants perjudicis a totes les veïnes i veïns de la Safor i les Marines. Esta connexió, a més, és un element important per a la vertebració del nostre territori, i dinamitzador de l’activitat econòmica, especialmente del turisme. A més a més suposa un pas cap a un model econòmic més sostenible. Com a municipi acollit al Pacte d’Alcaldes compromesos amb la reducció del CO2, apostem pel tren perquè és sinònim de mobilitat sostenible, d’eficiència en el consum d’energia, de rapidesa, de limitació de les emissions de C02. És progrés i respecte al nostre entorn. Volem sentir-nos europeus del segle XXI.

Els successius governs centrals i autonòmics mantenen Oliva i les comarques de la Safor i la Marina Alta incomunicades per tren, i encara més, amb uns servicis de transport públic per carretera insuficients, insatisfactoris i contaminants. Les excuses econòmiques no són vàlides. Es tracta d’una inversió sostenible que té un retorn econòmic i social indubtable. I més encara considerant que l’antic traçat encara existeix, i que hi ha molta feina avançada pel que fa al projecte constructiu. Tan sols cal una voluntat política que, fins ara, no s’ha donat en els diferents governs, independentment del seu color polític.

Per això ens dirigim a les persones que estimen els nostres pobles i tenen poder de decisió en les administracions central i autonòmica. Els demanem que es posen mans a l’obra, que lluiten per una infraestructura que ens van llevar fa més de 40 anys. Un projecte necessari econòmic, social i mediambientalment. L’acció i les decisions polítiques han de ser justes amb el benestar i el progrés de les nostres comarques.

Igualment, fem una crida als ajuntaments de les comarques de la Marina Alta i la Safor perquè facen constar la seua protesta formal davant la Generalitat Valenciana i el Govern d’Espanya per la situació de bloqueig que pateix el projecte del Tren Gandia- Oliva-Dénia (Fases 1 i 2 del Tren de la Costa).

A més, instem als governs valencià i espanyol a arribar a un acord que possibilite la inclusió de les Fases 1 i 2 (Gandia-Oliva-Dénia) en el Pla de millora del servei de Rodalies de la Comunitat Valenciana. No volem més oblits injustificables. Com a ciutadania conscienciada, ens comprometem a mostrar el camí als responsables de fer arribar el tren a les nostres comarques, i a perseverar fins que el ferrocarril torne a vertebrar el nostre país de nord a sud i torne a unir de manera efectiva València i Alacant per la costa.

Per tot això, com a mostra d’unió en la nostra reivindicació ALCEM ELS TELÈFONS I…

DONEM LLUM AL TREN!