Dénia & Marina Alta Tastinglife: Gastronomia i paisatge rural són un bon recurs per a desestacionalitzar el turisme

6 de abril de 2017
6 de abril de 2017

L’empresariat turístic de la Marina Alta considera el projecte Dénia&Marina Alta Tasting Life una bona oportunitat que cal aprofitar per beneficiar tots els àmbits comarcals. Las gastronomia i el sistema agroalimentari, lligat als paisatges de l’interior, poden ser l’eix sobre el qual poder avançar en la desestacionalització i fer desaparèixer la sensació dels visitants de que “ací, a l’hivern, tanquem les portes”, segons l’expressió d’un dels participants en el taller convocat per l’Oficina d’Innovació i Creativitat celebrat aquesta setmana a Dénia Hi van acudir representants d’empreses d’allotjament, hostaleria, turisme actiu i agroturisme, que incidiren igualment en desenvolupar en la comarca un turisme rural ordenat i respectuós, que no busque la massificació.

En el taller es va deixar clar que, actualment, el nom Marina Alta no pot considerar-se una marca turística. El perfil majoritari del visitant continua sent el d’aquell que busca el sol i la platja i que es concentra en el mesos de juliol i agost. El 80% del turista de la costa de la Marina -tret de Calp, on hi ha una més destacada presència d’hotels-, busca un allotjament individual –casa o apartament-, ve en vehicle propi o el lloga en arribar. Planifica les vacances a través dels mitjans tecnològics, tant per informar-se sobre les destinacions com per a contractar viatge i estada. En aquest sentit es va indicar que els grans portals d’internet i les aplicacions turístiques estan controlades per les grans agències i operadors (Booking, Tripadvisor…), que són les que marquen les ofertes i defineixen en origen els paquets d’activitats. No obstant, les possibilitats del turisme d’interior tenen més marge una vegada el turista està en la seua destinació i es planteja què fer una vegada instal·lat. En aquest sentit, el turista de temporada alta no és un gran consumidor de turisme alternatiu, però si pot rebre informació i ser un prescriptor del que es pot trobar en altres èpoques de l’any en l’entorn del seu lloc de vacances estivals.

La informació i la comunicació sobre aquest visitant pot tindre efectes positius en la desestacionalització. No obstant, l’empresariat d’allotjaments es queixa que l’oferta està ara molt dispersa i demanen que estiga coordinada, de manera que sàpiguen a quins punts o llocs han de dirigir els seus clients, per gaudir, per exemple, dels paisatges dels ametlers en flor, o l’activitat de les valls en temporada de cireres.

Igualment reconeixen que la Marina Alta té molts valors i atractius per a oferir, però recomanen no ser exhaustius a l’hora de preparar ofertes o itineraris turístics. Entenen que un itinerari, per exemple, ha de tindre un o dos productes o objectius d’interés per dia, incloure un esdeveniment gastronòmic i introduir elements patrimonials bàsics. El criteri general és que no es pot mostrar tot ni tot val en una ruta. Cal seleccionar els productes o activitats que puguen cobrir tot el calendari anual, tots els perfils i tot el territori, però evitant la massificació. S’han de posar en valor iniciatives locals que poden ser atractives per als visitants, com Feslalí “Alcalalí en flor” o les rutes de la Vall del Pop, i que s’ajusten a la filosofia i el projecte Dénia&Marina Alta Tasting Life.

Igualment, la gastronomia ha d’estar en el centre d’aquesta revitalització de la Marina. Proposen que els restaurant introduïsquen un “menú gastronòmic”, amb productes i plats tradicionals, sense tancar-se a adaptar-ne alguns a gustos més generals. En aquest sentit es demana obertura de mires i citen el cas de la “llauna de Calp”, un plat de peix bàsic i amb un fort sabor a mar, que quan es tractat de manera que s’eviten pells o espines, és durament criticat pels defensors de la integritat tradicional. També considerarien interessant que es dissenyara una web específica patrocinada per la Ciutat Creativa de la Gastronomia, on figuraren detalls sobre els productes locals i receptes de cuina popular de la Marina, i a la qual es poguera accedir des de les pàgines institucionals de tots els ajuntaments i des de les particulars de les empreses turístiques privades.

Tots els presents es van mostrar partidaris d’avançar en aquest a línia turística, que ha de tindre un model diferent –tot i que necessariament complementari- del que s’ha instaurat a la costa. Reconeixen, però, que això no es pot aconseguir d’una dia per a un altre i adverteixen que els empresaris hauran d’arriscar, però que és qüestió d’insistir: “Si un forn vol vendre coques de llauna en l’interior, n’haurà de fer quatre des del primer dia, i segurament ’haurà de tirar la meitat molts dies, però si l’oferta la manté i sempre la poden trobar els visitants, no només acabarà venent les quatre coques, sinó que, fins i tot podrà augmentar-ne la producció diària”.