Benestar Social imparteix programes de prevenció de l’addicció al telèfon mòbil i als jocs d’atzar als instituts de Dénia

25 de mayo de 2017
25 de mayo de 2017

Durant el segon i tercer trimestre d’aquest curs escolar 2016/2017, la Unitat de Prevenció Comunitària en Conductes Addictives (UPCCA) de la Regidoria de Benestar Social ha implantat dos nous programes relacionats amb la prevenció de l’addicció al telèfon mòbil (PrevTec 3.1) i als jocs d’atzar (Ludens) creats per la Universitat de València i acreditats per la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana.

El programa PrevTec 3.1 s’ha impartit de gener a abril a tots els grups de 3r d’ESO i 1r de Formació Professional Bàsica dels tres IES públics de la localitat, amb la participació de 263 estudiants. Els objectius del programa són informar sobre les addiccions tecnològiques (més concretament al telèfon mòbil), sensibilitzar sobre les conseqüències negatives de l’addicció i entrenar en les habilitats necessàries per tal de prevenir aquestos problemes addictius. S’han utilitzat recursos purament educatius com són l’exposició oral, debats sobre qüestions plantejades en vinyetes o testimonis en vídeo, així com entrenament en autoregistres i habilitats per a l’autocontrol.

Els joves han de conèixer els avantatges que tenen el telèfon mòbil, Internet i les xarxes socials però també han de ser conscients que poden arribar a tenir problemes si no es fa un ús responsable de les noves tecnologies. Aquestes tenen un alt component addictiu i poden arribar a crear una elevada dependència. D’aquest mal ús poden derivar altres problemes com la difusió d’informació personal i privada, informació falsa sobre altres persones o acabar involucrats en casos d’assetjament escolar o ciberestafes.
Amb cada grup s’han desenvolupat 3 sessions i tant en la primera sessió com en l’última, s’han aplicat qüestionaris amb la finalitat d’avaluar la incidència que té el telèfon mòbil en el dia a dia dels adolescents i el grau d’eficàcia del programa.

El programa Ludens s’ha impartit en els mesos d’abril i maig dirigit a tots els grups de 1r de Batxillerat i 2n de Formació Professional Bàsica dels tres instituts, arribant a un total de 251 alumnes.

L’alumnat ha rebut informació i sensibilització sobre el problema de l’addicció al joc, les característiques i els patrons d’ús del joc d’atzar (tradicional i online) i la incidència del joc problemàtic i l’addicció al joc, a més de reflexionar, mitjançant debats, sobre l’addicció als jocs d’atzar.

En definitiva, el que s’ha pretès amb la implantació d’aquestos programes és que els més joves tinguen una relació sana amb el seu telèfon mòbil i les xarxes socials i que tinguen coneixement sobre la problemàtica que pot derivar dels jocs d’atzar (sobretot a nivell online) i d’aquesta manera evitar problemes addictius en el futur.
El balanç que es fa des de la UPCCA de l’aplicació dels 2 programes és molt positiu per la rellevància dels temes tractats, per l’interés mostrat per l’alumnat i per la seua participació activa en les diferents sessions.